دکوراسیون داخلی

نکات مهم در طراحی اتاق نوزاد

عکس نکات مهم در طراحی اتاق نوزادطراحی اتاق نوزاد می تواند به عنوان یک تجربه جالب در نظر گرفته شود، همچنین می تواند دلهره آور نیز باشد خصوصاً اگر ندانید طراحی آن را از کجا باید شروع کنید. شما می توانید با طرح های مفید و مهیج اتاق نوزاد خود را طراحی کنید. در این نوشته از دکورپدیا به معرفی ایده های طراحی اتاق نوزاد پرداخته شده است. با استفاده از آنها می توانید یک دکوراسیون بی نظیر و آرامش بخش برای اتاق نوزاد خود در نظر بگیرید. این ایده ها به شرح زیر می باشند. با ما همراه باشید.

  • یک سبک خاص برای دکوراسیون انتخاب کنید

گرچه اصلا ضرورتی ندارد که خود را در یک مفهوم واحد محدود کنید ولی تمرکز بر روی یک ایده خاص کمک می کند تا  فکر و ذهن بر آن ایده متمرکز شده و طرحی انعطاف پذیر حاصل شود.

  • قبل از انتخاب رنگ منسوجات و وسایل را انتخاب کنید

هیچ چیزی سخت تر از این نیست که به دنبال پرده های مناسب و تخت خواب رویایی کودکتان متناسب با رنگ اتاق بگردید. ابتدا منسوجات را انتخاب کنید زیرا انتخاب رنگ سایر قسمت ها برای ایجاد هارمونی آسانتر خواهد بود.

  • یک نقطه کانونی در اتاق شناسایی کنید

نقطه کانونی در اکثر اتاق های نگهداری نوزاد گهواره است اما گزینه های دیگری نیز برای انتخاب وجود دارد مثلاً یک پنجره بزرگ و یا حتی یک اسباب بازی بزرگ و یا یک تختخواب سفارشی خاص می تواند کانون توجه قرار گیرد.

  • سقف را تزئین کنید

نوزادان اصولاً به صورت طاق باز رو به پشت می خوابند. توجه داشته باشید که سقف را با رنگ های آرام بخش رنگ آمیزی کنید. شما می توانید سقف را نقاشی کرده و یا برچسب بچسبانید تا درون مایه اتاق نوزاد کمی ارتقا یابد. طراحی داخلی اتاق کودک باید بر اساس فاکتورهای متکی بر حفاظت محیط زیست صورت گیرد. محصولاتی که هر روز استفاده می کنیم پر از مواد شیمیایی خطرناک هستند. این مواد شیمیایی به آرامی تجزیه شده و کیفیت هوا را از بین می برند و یا ممکن است کودک شما را بیمار کنند.

  • یک ایستگاه پرستاری ایجاد کنید

پرستاری از کودک امری لذت بخش است اما اگر برای آن آمادگی ندارید این کار می تواند به یک فعالیت دلهره آور تبدیل شود. اوقات نگهداری از کودک را بدون استرس سپری کنید و همه وسایلی را که نیاز دارید در نزدیک خود دم دست بگذارید.

  • یک ایستگاه بهداشتی ایجاد کنید

اتاق نگهداری از نوزاد خود را با لوازم بهداشتی مجهز کنید. بر روی میز خود یک ظرف حاوی ژل آنتی باکتریال و یک دستمال کاغذی برای جلوگیری از آلودگی سطوح قرار دهید. هر روز یکبار همه جا را با دستمال آنتی باکتریال تمیز کنید. همچنین شما باید برای لباس های خیلی کثیف و پوشک ها چاره ای بیندیشید. مثلا سیستمی جداگانه برای دفع پوشک ها داشته باشید و برای رفع نگرانی درباره مواد شیمیایی یک راه ارزان و سازگار با محیط زیست پیدا کنید.

  • فضایی برای مرتب سازی و نگهداری لباس ها فراهم کنید

نگهداری از لباس های نوزاد امری چالش برانگیز است. مرتب کردن لباس ها را بر اساس سایز و نوع لباس شروع کنید. از وسایلی که هم اکنون در دسترس دارید استفاده کنید. کشوها و کمدهایی که در اختیار دارید را پر از لباس های مورد نیاز کرده و مابقی را برچسب بزنید.این روش به شما کمک می کند یک جعبه را به لباس هایی اختصاص دهید که فکر می کنید دیگر خیلی برای کودک شما کوچک شده اند.

  • در ذخیره سازی خلاقیت به کار ببرید

بچه ها وسایل اضافه زیادی دارند. اگر قصد دارید از پس همه آنها بربیاید نیاز به برنامه خواهید داشت. بهتر است از ترفندهای ذخیره سازی اشیاء استفاده کنید، این کار مطمئنا نیاز به ابزار دارد پس راه حل مناسبی برای ذخیره سازی هوشمندانه انتخاب نمائید.

  • جایی برای گسترش فضای اتاق در نظر بگیرید

هنگام انتخاب مبلمان و سایر وسایل اتاق کودک به چند سال بعد فکر کنید. شاید در حال حاضر گهواره کوچک یک مدل دوست داشتنی باشد اما آیا شما در خانه فضای کافی برای تغییر میز، کمد لباس ها و تخت خواب دارید؟ بنابراین باید بیشترین استفاده را از وقت و سرمایه خود ببرید.

  • پنجره ها را نادیده نگیرید

بی شک پوشاندن پنجره ها یک انتخاب بر مبنای طراحی نیست بلکه به خاطر نگرانی از حریم خصوصی است. همیشه در اتاق کودک پرده های ضخیم و سنگین نصب کنید .این کار به خواب آرام و طولانی نوزاد شما کمک می کند, از همه مهم تر از گرم شدن بیش از حد اتاق در طول روز جلوگیری می کند.

  • از نور مستقیم و قوی استفلده نکنید

بر روی هر لامپی که مستقیم به تخت خواب یا گهواره نوزاد می تابد یک کاهنده نور نصب کنید. خرید یک چراغ مطالعه برای زمان هایی که میخواهید برایش قصه بخوانید فکر بدی نیست.

  • چراغ خواب را فراموش نکنید

چراغ خواب امنیت و راحتی را فراهم می کند به ویژه وقتی نصف شب برای غذا دادن به کودک از خواب بیدار می شوید. آنها می توانند خیلی جذاب و شگفت انگیز باشند.

  • خطرات احتمالی را در نظر بگیرید

کودک ممکن است قادر به راه رفتن نباشد اما پیش از آنکه شما مطلع شوید او شما را از نقاط خطرناک اتاق باخبر میکند. مراقب باشید نقاطی که کلید و پریز دارند را خوب پوشش دهید. افتادن مبلمان به تنهایی یک تهدید است. قالیچه ها را به کف بچسباید تا از لغزش و سر خوردن آنها و میز و صندلی جلوگیری شود. درباره خطر خفگی ناگهانی کودک اطلاعات کسب کنید. داروها، پمادها و …  را از دسترس کودک خارج کنید. با انجام اینکار از کودک خود محافظت کرده و از حوادث رایج دوران بچه داری جلوگیری نماید.

  • ذخیره وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید

پوشک، دستمال، لوسیون و پمادهای لازم را قبل از تولد بچه خریداری کنید و آنها را کنار بگذارید. اطمینان حاصل نمائید که همه آنچه بدان نیاز دارید در دسترس شماست و نیازی نیست برای برداشتن آنها کودک را تنها بگذارید. لیستی از لوازم مورد نیاز خود تهیه کنید .

  • دقیقه آخری نباشید

اطمینان حاصل کنید که پروژه پرستاری از کودک خود را به زودی آغاز می کنید. بنابراین زمان کافی برای خرید وسایل و مبلمان کودک و تهیه فضای جدید خواهید داشت.این روش موجب جلوگیری از بروز استرس شده و به شما اطمینان میدهد که انرژی کافی برای تکمیل کار را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *